Sabtu, 11 Julai 2009

Penangan H1N1 di SK Taman Molek

Pada Isnin yang lalu (6 julai 2009) sek kami telah dikejutkan dengan kes kesihatan yang heboh melanda negara kita H1N1. Beberapa orang murid telah disyaki terlibat dan ada yang +ve. Kira kes jangkitan luar. Jadi memang ribut la suasana sekolah sesi ptg tersebut apabila ada berita budak sesi pagi dilaporkan terlibat pada ptg tu. Keesokkannya ribut pula la suasana sesi pagi.

Dari pagi beberapa orang guru dan murid mula memakai topeng. Topeng memang habis dijual di kedai-kedai berhampiran. Dr Sabri merangkap YDP PIBG SK taman Molek dan GB, Pen. Kanan mula tak menang tangan mengesan murid yang mempunyai tanda2 awal wabak. Penuh la bilik rawatan sek yang sunyi dengan pesakit dan yang menambahkan kekalutannya ada pula murid yang tak sakit tetiba rasa sakit.

Pemantauan PLBS yang dijadualkan pada waktu pagi kecoh minta ditangguhkan. pemantau pun takut nak datang. nampaknya ketua2 la yang akan datang memantau apabila kes reda nnt. Suasana kecoh persiapan fail PLBS reda seketika. Sambung balik kekecohan H1N1. Guru2 dibekalkan topeng semasa berada di sekolah. Aduhh lemasnya mengajar begitu. 5 minit je tahan.

Guru-guru bertambah kalut nak masuk kelas bila murid di kelas tinggal 10 orang sahaja. Pegawai PPD dan pegawai kesihatan mula turun padang meninjau kes. Alhamdulillah tiada apa yang perlu dirisaukan cuma langkah berjaga-jaga perlu ditingkatkan. Murid yang sakit dinasihatkan mendapatkan rawatan segera. Pegawai kesihatan akan datang memantau selama 3 hari untuk meninjau kes.

Tiada ulasan: