Ahad, 20 Mei 2012

Guru Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara

 Guru Inovatif melonjakkan pendidikan negara adalah tema sambutan hari guru pada tahun 2012.Tahun ni adalah tahu ke-4 merasa diraikan sebagai cikgu. Alhamdulillah atas kurniaanMu ini ya Allah. Ramai yang bertanya belajar jurusan lain bekerja jurusan lain kenapa? Dah tak ada kerja ke sehingga terpaksa jadi cikgu? Tak juga. pastinya ada sebab yang mejadikan profesion ini dipilih sebagai kerjaya. Belajar menerima dengan ikhlas dan buat sesuatu dengan bersungguh banyak membantu dalam menyemai rasa kecintaan pada profesion ini (kiranya kerja dulu baru cinta huhuhu).Itu semua terpulang kepada diri sendiri. Jika kita menjadikan ianya sebagai satu alasan dan bekerja semata-mata kerana nak mendapatkan wang, pastinya tiada kepuasan dan kerja yang dilakukan tidak menyeronokkan. Pelanggan (murid) juga akan merasa tempiasnya dengan corak dan budaya kerja cikgu itu.
 berlatarbelakangkan sebahagian kad kreatif murid.
 Bacaan ayat suci al-quran
 Nyanyian lagu kami guru malaysia, lagu tema dan ikrar guru.
Setiap tahun memang teruja tengok cikgu berikrar dan menyanyi. Sejak zaman jadi murid lagi menunggu cikgu nyanyi lagu kami guru malaysia. lagu berhantu 16 Mei.
Acara sukaneka

Sejajar dengan meningkatnya taraf hidup penduduk negara kita, corak pendidikan negara juga mengalami perubahan bagi memenuhi aspirasi dan keperluan negara ke arah yang lebih maju dan berdaya saing. daripada sistem pendidikan secara tidak formal, kita sekarang sedang berada dalam corak pendidikan perasaskan penilaian berterusan. KSSR atau dikenali sebagai kurikulum standard sekolah rendah mula mengambil tempat menggantikan KBSR yang masih lagi digunapakai murid tahun 3-6 (soft landing). Corak Pembelajaran dan pengajaran juga perlu mengikut berubah dan mengikut gaya murid. Guru masakini perlu lebih kreatif dan inovatif dalam meracang aktiviti supaya dapat menarik minat murid untuk belajar sekaligus berjaya dalam akademik dan sahsiah.

Proses pendidikan adalah satu proses yang berterusan dan bukan hanya tertumpu di bilik darjah atau di sekolah dengan bimbingan guru tetapi melibatkan pembelajaran tidak langsung di rumah dengan bimbingan ibu bapa, keluarga dan masyarakat setempat.

Tiada ulasan: