Selasa, 10 November 2009

Jodohku dimanakah dikau

My Family (choop 2 lagi mana?)


Ha bila tegok tajuk macam ni mesti ada yang excited nak baca kan? Hahahaha. Sekadar perkongsian motivasi daripada satu artikel yang sempat dibaca semasa mencari bahan P&P. Saja nak keluar sikit dari kepompong artikel dunia pendidikan sempena bulan orang kawen.

Ramai yang pernah dengar lagu ikan di laut asam di darat dalam periuk bertemu juga. Tapi sedarkah kita mana mungkin ikan dan asam datang sendiri ke periuk untuk bersatu. Ada penyebabnya.Mungkin Mak Bedah yang memasukkannya atau Cik Ani yang mencampurkannya. Pasti ada penyebab yang memungkinkan keduanya bertemu, kalau tidak dengan peranan sendiri mungkin juga ada pihak lain yang menjalankannya.

Jadi persoalan jodoh ini memerlukan penyebabnya. Seseorang perlu mencari penyebab pada sebuah perkenalan dan hubungan seterusnya. Tanpa sebab, semuanya mustahil berlaku.Mana mungkin seorang yang tinggal di sebuah desa terpencil tiba-tiba dipinang oleh seseorang yang langsung tidak mengetahui kewujudannya.

Seorang rakyat Amerika Syarikat, Whitney mengahwini seorang penarik beca India selepas menaiki becanya. Wanita berusia 26 tahun itu berasal dari Chicago bertemu dengan Harish Hotala di Jaipur semasa wanita tersebut mengupah pemandu becabermotor itu membawanya melihat pemandangan ibu negeri di barat India. Pada hari ketiga perkenalan mereka Whitney mengejutkan Harisha dengan lamarannya sehingga membuatkan Harisha jatuh cinta.

Lihat. Itu membuktikan persoalan jodoh memerlukan penyebabnya. Mustahil Whitney mengahwini Harisha jika dia tidak ke India. Kalau dia datang ke India pun tanpa menyewa beca Harish tidak mungkin jodohnya akan bermula.

Contoh yang paling hampir dengan diri. Sekiranya mak saya dari sebuah kampung di Pontian tidak membantu abangnya mengasuh anak saudara dan bersekolah di Muar, dan ayah tidak berkeras untuk menjadi cikgu di Muar, mana mungkin hari ini saya ada untuk mencoretkan sesuatu diblog.

Sekiranya En Faizal, En Azlis dan En Sia tidak bertegas untuk merealisasikan MMR2, Mana mungkin begitu mudah Jun bertemu jodohnya dengan senior sendiri Faizul.

Sekiranya ada di antara kita belum bertemu jodoh, ia hanya belum bersebab untuk bertemu. Sebab itu mungkin ada, tetapi belum sampai sebab perjalanannya masih jauh atau berliku. Jadi jangan risau. Jodoh sama ada cepat atau lambat tetap ada, baik dan buruknya. Kalau tidak di sini mungkin 'disana'.

Berkahwin kadang-kadang berisiko sebagaimana kita memandu juga. Dengan pemanduan yang berhati-hati pun kita masih berpeluang ditimpa kecelakaan sedangkan sekiranya kita tidak memandu kita tidak akan terlibat dengan kemalangan.

Hidup perlu dilihat dengan mata hati supaya kita tidak terlalu menilai apa yang kita lihat sebagaimana tuah atau petaka buat kita. Dalam perjalanan yang kita sendiri tidak tahu panjang pendeknya perlulah kita lalui dengan hati yang ikhlas dan usaha yang berterusan untuk mendapat apa yang terbaik buat kita dengan mengharapkan bantuan dari Yang Mengaturkannya buat kita.

2 ulasan:

muhsync berkata...

amboi...bercerita pasal jodoh nampak. dah nak berjodoh ke cikgu fadhlun oii..huhuhu

Alun berkata...

aik en muhsein lambat lagi ar. Belum sampai seru. Saja amik mood sempena ramai kwn2 nak kawen bulan ni sampai bln 12.