Ahad, 25 Oktober 2009

Pendidikan

Perasan juga blog ni tak banyak ilmu atau madah pujanggan yang best untuk dikongsi bersama. Terlanjur dah berkecimpun dalam arena pendidikan ni nak juga berkongsi idea dengan yang lain. Benarlah ada pendapat mengatakan pendidikan sebenarnya bermula dari rumah. Asas pendidikan tidak formal yang kukuh membantu perkembangan diri murid. Mengapa di kata begitu? Sekiranya ibu bapa berjaya mengawal tingkah laku anak di rumah, guru lebih mudah mengawal tingkah laku murid di sekolah dan proses P&P dapat dijalankan dengan lancar dan dalam keadaan yang lebih kondusif.

Cuba kita renung kembali sejarah pembesaran kita dahulu, pasti ramai yang menyebut ayahku seorang yang garang. Tak berani mengadu jika dipukul guru kerana balik nanti kena 2 x ganda. Fenomena ini sebenarnya membantu mendisiplinkan murid. Secara tidak langsung kita tampil hebat sekarang. Agaknya apa akan jadi sekiranya ayah kita tidak bertindak sedemikian malah memanjakan kita? Ayah alaf baru lebih cool apa yang anak minta pasti dapat sampaikan anak bersikap tidak berterima kasih (sesetengah la). Rasa terlalu mudah mendapat sesuatu dan tidak menghargainya.

kes 1 :Ada satu peristiwa yang benar-benar berlaku didepan mata apabila anak seusia 4-5 tahun dengan selamba menjerit kepada si ibu meminta sesuatu dan apabila permintaannya tidak dipenuhi, dia memberontak dengan menjerit sekuat hati sambil melemparkan barang yang sempat dicapainya tidak kira dia berada di mana ketika itu.

Kes 2 : Seorang anak angkat dari keluarga kaya yang masih belum memaklumkan kepada anak itu statusnya begitu rasa bangga dengan sumbangan yang diberikan keluarganya kepada pembangunan sekolah sehinggakan dia merasa yakin bahawa guru tidak berani untuk 'mengusiknya' sekiranya melakukan kesalahan. (memangpun cikgu tidak boleh menghukum mana-mana murid natijahnya ok tak buat kerja sekolah x ape tak bawa buku x kesah. kesalahan kecil la katakan)

Kesimpulannya pendidikan bermula dari dalam kandungan seorang ibu. Menjadi tanggungjawab ibubapa mendidik anak2. Guru, pensyarah, ustz,ustzh, mualim.... hanya pengganti yang dipertanggungjawabkan oleh ibubapa untuk membantu mereka mendidik. Janganlah dituding jari hanya pada guru sekiranya anak gagal tetapi mendabik dada bila anak berjaya. Janganlah membela anak membuta tuli sehingga tak mahu mengakui kesalahan sendiri. Ibubapalah yang mencorakkan anak mereka menjadi yahudi atau nasrani. Mereka adalah apa yang anda bentuk. Mereka juga belajar dari apa yang anda lakukan kerana pendidikan juga boleh berlaku dengan pemerhatian.

InsyaAllah nanti akan diulas pula bagaimana seseorang suka pada yang menyeronokkan.

1 ulasan:

muhsync berkata...

alun..nice entri. cuma aku kurang paham tentang maksud ayat kat bawah sekali

"InsyaAllah nanti akan diulas pula bagaimana seseorang suka pada yang menyeronokkan."

xsabar tunggu next artikel ko :)